Saturday, February 4, 2012

Hobi Lama Timbul Kembali - Main Tennis

Assalamualaikum sume warga blogger... selamat maghrib... dah makan lom?... dah riadah lom?.. pastikan anda beriadah sekurang2 nya 3 kali seminggu dan 10 minit je setiap kali... maksudnya, dalam seminggu anda kene berpeluh sekurang2 nya 30 minit... keng keng keng....


Ok lah.. back to the main title.. baru2 ni, engineer muda dan rakan sekerja menempah court tennis kat pandamaran... main la tennis.. syok beb... hehe... sape2 ade bakat tu, nak tak join engineer muda main tennis?.. (gara2 pengaruh dengan Australia Open hari tu, tgk si Novak mengalahkan si Nadal 5 game, = 6 Jam).. pergh.. kelas ko Noval Nadal.. hehe... engineer muda just main 3 jam je.... kol 8.00 sampai 11.00 malam.. :)... ok la tu kan.... engineer muda dah tempah (book) gelanggang tu untuk sebulan terus.. pergh.. amazing kan.. hehe... :)...


so, entry kali ni, engineer muda nak la bagi sikit2 tips kat korang, macam mana nak (utk beginner yang baru nak start main, pastu nak belajar main tapi tak de raket) pilih raket tennis....


ade beberapa faktor dalam pemilihan raket tennis yang betul dan sesuai dengan korang....


1. headsize (saiz kepala raket tu)
2. grip size (saiz pemegang raket tu)
3. raket balance (setiap raket tak sama berat nya... ade yang berat, ade yang ringan, ade yang berat kat kepala je, ade yang berat kat pemegang)
4. string pattern (jenis tali, dan jenis ikatan pada tali raket tu)


engineer muda akan terang 1 per 1.. ok.. baca ni...






HEADSIZE



Aspek pertama yang paling penting untuk melihat ke dalam apabila anda ingin mendapatkan raket pertama anda adalah 'headsize'. Headsizes dalam raket berbeza dari kecil 90 hingga 125 inci persegi. Terdapat raket yang duduk spektrum itu tetapi mereka jarang berlaku. Jika anda berasal dari latar belakang sukan raket lain seperti ping-pong, badminton, skuasy atau kriket / baseball & mempunyai koordinasi mata tangan yang baik pada diri mereka, anda boleh memilih untuk 100 sq.in. headsize untuk memulakan dengan supaya anda tidak perlu bertukar kepada raket lain dalam masa yang lama. Jika anda seorang pemula jumlah dan tidak mempunyai banyak sukan raket mengalami, maka saya ingin menyarankan supaya anda pergi melebihi 110 sq.in. dalam headsize untuk raket 1 anda.


Sekarang apakah headsize lakukan? Mudah ... kecil headsize, peluang yang lebih tinggi anda memukul bingkai atau bahkan hilang bola sepenuhnya apabila anda seorang pemula. Jadi dengan headsize yang lebih besar, tempat manis anda pada stringbed pergi lebih besar & u mempunyai peluang yang lebih besar untuk memukul bola pada stringbed anda. Jika anda bermula tenis dengan sq.in. 90 raket, anda mesti Roger Federer kos yang headsize raket beliau. Pemain tenis yang paling profesional dalam tempoh 95 untuk 100 sq.in. pelbagai. Jadi 100 sq.in. adalah headsize terkecil yang anda boleh pergi untuk pemula, jika anda datang dari latar belakang sukan raket yang kukuh & mempunyai koordinasi mata tangan besar.


Headsize juga akan memberi kesan kuasa. Lebih besar headsize = kuasa yang lebih, yang lebih kecil headsize = kurang kuasa. Sebab: jika u mengikat seutas tali merentasi kedua-dua hujung bingkai & anda menolak rentetan di tengah-tengah, ia akan memampatkan. Jika anda membiarkan pergi, ia akan terkeluar kembali ke lokasi asal. Sekarang jika anda meluaskan bingkai, tali akan perlu menjadi lebih lama untuk mencapai kedua-dua hujung bingkai. Rentetan jadi lagi = kemampatan yang lebih = lebih spring belakang (lenting) kuasa = lebih. Dah dapat? Jadi untuk kebanyakan pemula, mereka wouldnt mempunyai kuasa yang cukup untuk memukul dari garis dasar asas tentang gelanggang tenis kerana teknik mereka tidak maju lagi. Jadi memilih untuk headsize yang lebih besar akan membantu anda memukul dengan kuasa yang lebih.






GRIPSIZE


Nombor-nombor untuk saiz cengkaman 4 1/8 ", 4 1/4", 4 3/8 ", 4 1/2" dan 4 5/8 ".... beberapa pengilang akan memanggil 4 1/8 "sebagai satu cengkaman dan 4 1/4" sebagai dua genggaman dan sebagainya. Saiz 4 1/4 "adalah sangat biasa di Malaysia & ia adalah sukar untuk mendapatkan saiz lain di sini. Saiz 4 1/4 "agak kecil supaya anda dapat membangunkan dengan overgrip tenis jika anda mempunyai tangan besar



Memegang genggaman pukulan depan timur (sawit diletakkan terhadap bevel yang sama sebagai wajah string), anda sepatutnya boleh sesuai dengan jari telunjuk tangan anda tidak memukul dalam ruang antara jari manis dan kelapa. Jika tidak cukup ruang untuk jari telunjuk anda, genggaman terlalu kecil. Jika ada ruang antara jari dan tapak tangan, genggaman adalah terlalu besar. Genggaman yang terlalu kecil memerlukan kekuatan otot yang lebih untuk menjaga raket dari berpusing di tangan anda. Penggunaan cengkaman yang terlalu kecil yang berpanjangan boleh menyumbang kepada masalah siku tenis. Cengkaman yang terlalu besar menghalang snap pergelangan tangan pada berkhidmat, membuat perubahan genggaman lebih sukar dan juga memerlukan lebih banyak otot kekuatan. Penggunaan yang berpanjangan cengkaman yang terlalu besar juga boleh menyumbang kepada masalah siku.


RACKET BALANCE

Raket tenis kepala sama ada seimbang berat, ringan kepala atau pun seimbang. Apa maksudnya?

- Ketua berat: berat raket yang diedarkan lebih ke arah kepala raket yang
- Ketua cahaya: berat raket yang diedarkan lebih pada hujung genggaman raket yang
- Walaupun mengimbangi: mengikat tali pada pertengahan raket yang & akan kekal lurus & tidak mencelup di salah satu hujung

Kesan:

- Ketua berat: anda boleh memukul dengan kos lebih kuasa raket seperti tukul naik eretan dengan berat semua itu pada hujung kepala
- Ketua cahaya: kawalan yang lebih daripada berat kepala tetapi tidak banyak kuasa. Seperti yang anda maju anda akan cenderung untuk mahukan lebih kawalan daripada cos kuasa oleh masa itu anda sudah mempunyai teknik yang baik untuk melepaskan kuasa dengan sendiri tanpa bantuan daripada raket
- Walaupun kira-kira: anda mendapat kira-kira kawalan & kuasa tetapi ini tidak selalunya apa yang semua orang ingin kos kebanyakan pemain bertekad untuk menjadi pemain kuasa atau kawalan pemain & jarang kedua-dua.

Raket tenis yang paling besar sekali adalah berat kepala. Sangat jarang anda lihat yang cahaya kepala supaya menjadi seorang pemula, mendapat raket terlalu besar dengan baki kepala berat adalah permulaan yang baik.


STRING PATERN


Sama seperti baki raket, anda tidak perlu bimbang tentang perkara ini pada mulanya kerana kebanyakan besar raket datang dalam 16 × 19 corak. Anyway inilah penjelasan mengenai corak tali:

16 × 19 = 16 rentetan menegak X 19 tali mendatar
18 × 20 = 18 rentetan menegak X 20 tali mendatar

Di atas adalah 2 yang paling popular corak tali. Corak tali bermaksud jumlah rentetan merentangi bingkai. Terdapat 16 × 20, 16 × 18 & corak tali lain juga. Apa yang mereka buat:

lebih rentetan (18 × 20) = mampatan yang lebih rendah pada kuasa = stringbed rendah = gigitan bola kurang = lebih rendah putaran
kurang rentetan (16 × 19) = mampatan lanjut pada stringbed = kuasa yang lebih = gigitan bola yang lebih = lebih putaran



STRING TENSION

Dengan penjelasan di atas corak tali di atas, anda juga boleh mengubah kuasa raket yang pada mana-mana corak tali dengan stringing dengan ketegangan yang berbeza. Ketegangan tali menyamakan kuasa:

Ketegangan tinggi = perkiraan berat dlm pon tinggi = kurang kuasa
Ketegangan rendah = perkiraan berat dlm pon rendah = lebih kuasa

Untuk memulakan, anda boleh mencuba dalam lingkungan 50 hingga 58 lbs. Penalaan ketegangan tali adalah satu perkara yang individu. Ia mengikat rapat dengan permainan, teknik, rasa & banyak aspek lain & ianya adalah terpulang kepada pemain benar-benar.




STRING TYPE

Saya akan mengesyorkan untuk menjauhkan diri daripada poliester & untuk string yang lembut sintetik untuk pemula. Untuk pemula, mereka tidak digunakan untuk kekukuhan dalam gear tenis sehingga akan dengan lembut tali adalah lebih baik. Di kalangan semua sukan raket, raket tenis yang stiffest & boleh menyebabkan ketidakselesaan atau kecederaan terutamanya untuk pemula yang tidak mempunyai teknik bunyi.


............................................................................................................

Saksikan pertarungan antara dua monster ini....






hebat bukan.. jom :)

3 comments:

  1. alamakk tenis? tak reti main tennis la bang..menari reti ler. kih3. ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. perhhh..... ley ajak join flash mob kalau reti menari...nak?.. hahaha

      Delete
  2. Fullamak... Tennis? Rawshade x penah main tenis..huhu..

    ReplyDelete